Разтърсващ анализ от голям експерт! Вижте как ЛукОйл убива пазара на горивата у нас

валентин златев

Васил Начев е енергиен експерт с богат професионален опит. Работи като консултант по проучване и добив на нефт и газ в различни държави от Близкия Изток, Египет, Казахстан и последно в Индонезия.

Той направи шокиращ анализ на ситуацията на петролния пазар у нас, специално за Дебати.бг. Предлагаме ви част от него:

На практика, ако от мен зависят нещата, аз бих вдигнал акциза. Бъдете сигурни, че крайната цена на дребно няма да се повиши нито със стотинка. Защото ако „Лукойл Нефтохим” се изкуши да вдигне цената на едро, а от там и цената на дребно, бъдете сигурни, че той отваря ветрилото за по-голям внос. Това те няма да си позволят да го направят. Затова казвам, че вдигайки акциза, цената на дребно за крайния потребител няма да нарасне.

Комисията за защита на конкуренцията трябва да влезе в дълбочина и да потърси има ли злоупотреба с господстващо положение на пазара. Мисля, че е повече от ясно, че господстващо положение на пазара има „Лукойл Нефтохим”.

Всички големи играчи с малки изключения, и то във високия клас бензини, купуват от „Лукойл”. Това означава, че ако „Лукойл” понижат цената, и другите понижават. Ако „Лукойл” увеличи цената, и другите увеличават. Съвсем логично е и тук не трябва да има изненадани, защото това е чисто пазарна логика.

Ако обаче погледнем какво се случва зад кулисите, там нещата са доста по-различни и КЗК там трябва да отиде – зад кулисите, а не да ходи по бензиностанциите и да сравнява цените на дребно – дали в населеното място Х е с две стотинки по-евтин или по-скъп бензинът или дизелът. Това е изключително несериозно.

За пореден път те казват, че те ще видят тези шест компании, които преди две години бяха на ръба да бъдат наказани (тогава КЗК снизходително подходи и беше сключено някакво споразумение, с което образно казано те казаха „ние няма да правим повече така”). Сега КЗК ще проверява дали те продължават да правят така, или не продължават. Това е изключително несериозно.

Мисля, че няма нужда от никакви проверки. Вижда се, че има различни цени в различни региони и различни бензиностанции, т.е. те спазват това, което са приели като ангажимент. Генезисът на проблема обаче е на доста по-голяма дълбочина от това, което се показва на повърхността.

Колко по-високи са печалбите на „Лукойл” като доставчик в сравнение с доставчиците в другите европейски страни? Аз едно нещо мога да ви кажа: Ако цената на нефта е 50 долара, печалбата е 30 долара – не само за крайните продукти горива, а и за останалите продукти, които се произвеждат на базата на суровия петрол. Оттам насетне могат да си намерят каквито си искат вратички и варианти за сваляне на тази печалба, довеждайки я до нула и дори до отрицателни стойности.

Ние сме свидетели как в продължение на почти 10 години „Лукойл” не е платил нито стотинка данък печалба, като изключим една сума през 2016 г. и една през 2017 г. Преди това години наред „Лукойл” не плащаше данък печалба. Давате си сметка, че има някаква причина, и то много сериозна. И тук не са виновни „Лукойл”, трябва да кажа. Виновни са регулаторните органи, които следят за тези неща.

Къде е НАП в случая? Къде е Министерството на финансите? Защо в продължение на толкова години на никого не му правеше впечатление, че чрез чисто счетоводни операции „Лукойл” не плащаше данък печалба? Ето това е големият въпрос, а не защо цената на бензиностанция Х е с три стотинки по-ниска от тази на бензиностанцията в населеното място У.



За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ