Летците са бесни, а България губи по 82 500 лв. на ден! Волен насъска кучето си в кабинета срещу Каракачанов

Красимир Каракачанов

Разривът в “Обединени патриоти”  расте и стигна до открито противопоставяне в правителството. Показват го вече и действията на министъра на икономиката от квотата на “Атака” Емил Караниколов срещу вицепремиера от ВМРО Красимир Каракачанов.

Сблъсъкът между двамата е станал преди седмица, като така за пореден път

е блокиран

ремонтът на

осем от

щурмовите

самолети

на военновъздушните сили Су-25. За него се разбра пък след изказване на парламентарната шефка Цвета Караянчева в Москва, където тя покани руски инженери да ремонтират самолетите в българския завод “Авионамс”.

По договор, сключен от Каракачанов в края на миналата година, тези бойни самолети трябваше да се ремонтират в белоруския 588-и авиационен ремонтен завод. Стойността на сделката е 82,5 млн. лв. без ДДС. Изпращането на самолетите обаче се забави заради оръжейно ембарго срещу Беларус, по което България е страна.

Ембаргото бе смекчено от българското правителство с решение от 19 юни, което бе поискано от Красимир Каракачанов. Това решение обаче все още не е обнародвано. Проверка на “24 часа” в Министерския съвет показа, че решението е взето “на вносител”, тоест по него е имало възражения, които трябва да бъдат изчистени. Възраженията, оказва се, са били от министъра на икономиката Емил Караниколов. Който само пет часа след като правителството облекчава ембарговия режим за Беларус, внася ново искане –

ембаргото да

падне, но само

ако всички

държави в ЕС

дадат на

България своето

съгласие

Това предложение реално блокира сделката с Беларус за поне няколко месеца, категорични са от Министерството на отбраната.

А през това време България дължи на Минск

неустойки за

забава – 82 500

лв. на ден

Тези неустойки вече се плащат, като забавянето тече от понеделник, обясниха от военното министерство. А щетата за България може да достигне 4 млн. лв., става ясно от спешен доклад на командващия ВВС ген. Цанко Стойков до вицепремиера Красимир Каракачанов. Толкова е както максималният размер на плащанията за забавяне, така и неустойката, ако България развали договора с Беларус. При прекратяване на договора обаче военните трябва да поемат и 2 млн. евро застрахователна премия на сделката.

Целта на Караниколов е ремонтът на Су-25 да бъде даден на държавния авиационен завод “Авионамс”, който е към Министерството на икономиката, твърдят от военното министерство. В тези си опити министър Караниколов имал и подкрепата на голямата управляваща партия ГЕРБ, защото

работниците в

завода

заплашиха

със стачка,

ако заводът не получи част от ремонта на Су-25.

“Министерството на икономиката напълно подкрепя възможността за извършване на ремонт, даващ възможност за допълнителни летателни часове на наличната техника на ВВС. В момента различни ведомства извършват анализ на възможността за извършване на този ремонт”, бе единственият коментар от ведомството на Емил Караниколов вчера на запитване на “24 часа”.

В момента ВВС разполагат само с 5 годни за летене Су-25 от общо 14 такива самолета, става ясно от доклада на ген. Стойков до Каракачанов. При това ресурсът на единия годен самолет е само 6 часа и ще изтече днес.

Вторият годен Су-25 може да лети още 68 часа, а останалите 3 имат над 100 часа остатъчен летателен ресурс. Те обаче трябва да бъдат приземени най-късно през август 2020 г., защото изтича времето за планов ремонт на агрегати.

Според ген. Стойков е абсолютно невъзможно ремонтът на Су-25 да бъде поет от “Авионамс”, както настоява икономическият министър Емил Караниколов. Причината е, че авиоремонтният завод не разполага нито със стентове за ремонт на самолети, нито има лицензии и техническа документация за Су-25.

Само възстановяването на способностите на “Авионамс”

ще отнеме 3 г.

и ще струва на

държавата

инвестиция от

30 млн. евро,

предупреждава в своя доклад командващият ВВС. Едва след този период заводът ще е годен да ремонтира щурмовите самолети на военновъздушните сили.

В този период реално щурмовата авиация ще бъде приземена и това ще доведе до напускане на пилоти и техници от авиобаза “Безмер”, в която са базирани Су-25. Освен това реално България ще загуби и способността си да осигурява поддръжка от въздуха на пехотата, а това е ангажимент по договора на страната ни с НАТО.

Заради това и в доклада си генералът настоява спешно да се изпълни договорът с беларуския авиоремонтен завод.

24 ЧАСА



За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ