Поне 100 млн. лв. повече на година могат да събират общините от данъци и такси

Коли, Трафик

Има населени места със събираемост под 30% при средна за страната от 70%

Споделени услуги и актуализиране на ставки могат да увеличат приходите

Законът дава права на общинската администрация за повече контрол, но малко ги ползват

Поне 100 млн. лв. повече на година могат да влизат в общинските бюджети, ако се актуализират ставките по местните налози и се увеличи събираемостта, пресметнаха за “24 часа” експерти. В някои общини обаче събираемостта пада почти непрекъснато от 2006 г., когато НАП престана да се занимава с тази дейност и тя бе поверена на кметствата. Има населени места със събираемост под 30% при средна за страната от 70%.

“Общините като че ли нямат капацитет, въпреки че имат права и законите са им развързали ръцете. Тази тема трябва да се подложи на широко обсъждане.

Да говорим

за модел на

споделени

услуги

Да се сдружат, особено по-малките общини, и да увеличат капацитета си, контрола, събираемостта”, заяви шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова.

Според финансисти сдружаването и споделените услуги ще дадат възможност общините по-активно да упражняват правата си, да дават некоректните платци на съдия – изпълнител, да се обединят в обявяването на обществени поръчки, за да пестят ресурси, да обменят ноу-хау. За да стане това възможно, са нужни промени – например в Закона за местните данъци и такси да се запише, че служителите на общинските администрации могат да възлагат тази дейност на други структури по определен ред.

Поправка ще се наложи и в Данъчно-осигурителния и процесуален кодекс, за да се разреши и делегиране на правомощията при установяване на несъответствие между декларирани данни и такива, получени от трети лица и администрациите.

Споделените услуги може да решат проблема с липсата на капацитет и достатъчно контрол в общините при събираемостта. Защото запазването дългосрочно на сегашното положение с недостъг на средства нямало да даде добри резутати – по-ниските приходи влошават качеството и на други общински дейности.

Като проблем финансисти определят и това, че

не се събира

и декларирани

и дължими

данъци

Нямало публична информация по колко данъчни партиди има плащания. Липсвали и обективни данни колко трябва да бъдат реалните приходоизточници най-вече заради бума на ново строителство през последните 2-3 години.

Повечето общински администрации разчитали на доброволното изпълнение и не прибягвали, с малки изключения, към принудително събиране. Това водело да несъбрани с години имотни данъци.

Проблемът с налозите за коли бил отчасти решен с изискването те да са платени, за да мине автомобилът на технически преглед. Но и тук имало вратички. Сервизи вписват данък за платен, но след като автомобил мине на преглед, искат сторно на операцията, обяснявайки, че е станала техническа грешка.

При общинските такси в повечето случи неплащането им се дължало на липсата на контрол. Експертите, които поддържат идеята за сдружаването, смятат, че общините биха могли да помислят за

услуги, които

предлагат, да

бъдат отказвани,

ако не са платени местните данъци и такси.

Бумът в строителството и многото собственици, които забравят да обявят придобивката и да платят данъка, доведе до законови промени. От 1 януари общините могат да търсят съдействие от всякакви институции при установяването на собствениците. Задължават се службите по вписванията, нотариусите, възложителите на строежи да предоставят информация на общинските администрации. Но тези мерки засега не давали силни резултати при събираемостта.

Законът даде право още при придобиване на имот по наследство и след изтичане на срока за деклариране общинските служители служебно да образуват партида въз основа на данните, налични в общината и в регистъра на населението.

От 1 януари 2020 г. за новопостроени сгради е предвидено след завършването на груб строеж възложителите да предоставят на общината данни за определяне на данъка. Това ще даде възможност за проследяване и контрол. Друга възможност е разпоредбата, според която данък се дължи и в случаите, когато в двегодишен срок от завършването на сградата на груб строеж имотът не е въведен в експлоатация или не е издадено разрешение за ползване.

В последните години държавата отдели над 2 млрд. лв. за саниране. Собствениците на тези сгради би трябвало да обявят подобренията по тях, тъй като те променят данъчната основа и пазарната цена на имота им. Общините биха могли да направят проверка дали това е направено. ДОПК дава правомощия на органите по приходите да изискват от всички лица данни, сведения, документи, книжа, справки и друга информация, които са им нужни, за да установяват данъчни задължения. До момента обаче нямало нито една администрация, която да се е възползвала от новите права, казват експерти.

В размера на

местните данъци

също има

резерви

Данъкът за имотите бе променен през 2010 г. и горната граница бе вдигната на 4,5 на хиляда върху данъчната оценка. Облагането на наследствата е символично, начислява се за имоти и дялове над 250 000 лв. и не се дължи от всички наследници.

Данъкът върху даренията за последно е актуализиран през 2009 г. и стана нула за съпрузи, братя и сестри и техните деца, а при дарение между лица, различни от братя и сестри и техните деца, бе свален на 3,3-6,6 на сто. Най-голям резерв за общините има

при възмездното

придобиване

на имущество,

което за последно е променяно също през 2009 г., когато горната граница бе вдигната на 3 на сто от оценката. Промените при облагането на колите са в сила от тази година. Размерите на патентния данък не са променяни от 2008 г. туристическият данък е от 2017 г. и е 0,20 лв. Облагането на таксиметровия превоз на пътници, въведено през 2017 г., също не е променяно.

Определят ставки на минимални нива

Справка на финансовото министерство, поискана от “24 часа”, показа, че общините масово се придържат към минималните ставки, които им позволява законът.

За тази година например при данъка за недвижи имоти в 212 общини, което е 80% от всички, ставката е под средния размер на границите, определени в закона, които са от 0,1 до 4,5 на хиляда върху данъчната оценка. За данъка върху превозните средства се посочва, че има над 70 вида ставки, поради което от финансовото министерство разполагат със служебна информация за облагането за най-разпространените автомобили до 3,5 тона с мощност на двигателя от 74 до 110 kW и за товарни автомобили от 3,5 до 12 тона.

Данните показват, че през 2019 г. броят на общините, облагащи по минимума, нараства на 135. А при всички ставката е под средния размер на границите, определени със закона. Относно размера на данъка за товарни автомобили от 3,5 до 12 т през 2018 г. 71 общини са били на минималната ставка от 10 лв., а през 2019 г. броят им се увеличава на 88. Това означава, че 1/3 от всички в страната са приели минимална ставка за товарните автомобили. За 2019 г. 213 общини, което е над 80%, са под средния размер на границите по закон. Най-смело се пипа ставката за еднократните данъци – при сделки с имот. Там 75 общини са над средния размер.


Leave a Reply

Your email address will not be published.


За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ