Две световни фирми искат да върнат Витоша на софиянци! А Фандъкова иска ли?

витоша

Петък, 30 октомври 2015 г. Фирма “Пролес Инженеринг” предава в Министерството на околната среда и водите изготвения нов план за управление на природен парк “Витоша” за периода 2015-2024 г. Той е дейност по проект DIR-5113326-4-98 “Дейности по устойчиво управление на Природен парк Витоша”, финансиран от Оперативна програма “Околна среда 2007-2013 г.”

Проектът е на обща стойност 5 240 300 лв., като участието на Европейския фонд за регионално развитие е в размер на 4 454 255 лв., а националното финансиране е 786 045 лв.

С договор ОПОС-03-145/10.12.2014 г. след обществена поръчка се възлага изработката на “Пролес Инженеринг”, като той е на стойност 468 000 лв. без включен ДДС, или 561 600 лв. с ДДС.

Надеждите са новият план за управление да разсече възела с разпоредбите на закона за горите, които спъват подмяната на лифтовете в планината край София. Но от този момент планът така и не е внесен във Висшия екологичен съвет, а още по-малко да е приет. И както се вижда, вече 5 години по-късно може би не е и актуален. Всъщност старият, който продължава да действа, изтече преди 6 години, но остава в сила.

Вече има нова регулация

В същото време на 21 април 2018 г. влезе в сила регулация 2016/424 на Съвета на Европа, която тотално подмени действащата до този момент директива 2000/9/EC, където се въведоха съвсем различни изисквания за безопасност на въжените линии. Едва ли някой е отчел нейното въздействие, след като планът е предаден 3 години преди това.
Точно в противоречията на плана за управление и закона за горите е заровен проблемът с подмяната на лифтовете на Витоша. Въпреки усилията на екипа на Йорданка Фандъкова в тази посока. А в световен мащаб тенденцията е една – спирането на автомобилите и автобусите в планините и придвижване на хората с лифт, защото е екологично. В България обаче винаги трябва да е обратното.

Миналия четвъртък общинският съвет подкрепи докладната на кмета, с която се отпускат нови 50 000 лева за обстойна експертиза точно как може да стане подмяната на лифтовете. Именно защото не е ясно кога може да се случи промяната на плана, общината опитва друг вариант за възстановяване на лифта.

“Вярвам, че възстановяването на Княжевския лифт е обща цел и обещанията, които всички партии даваха в предизборната кампания, не са били само украшения. Това е ангажимент към софиянци, който можем да изпълним заедно”, каза Фандъкова.

Тя напомни, че преди 2 г. е направено обследване на лифта, което показало, че долната и горната станции са в лошо техническо състояние и са застрашени от самосрутване. А фундаментите на стълбовете са в добро състояние. Затова са били издадени заповеди собственикът да възстанови двете станции. Той обаче ги обжалва в съда и магистратите отмениха тази за долната, а за горната още тече обжалване, като решението на първа инстанция е в полза на общината.
“Решението ни е да издадем нова заповед за възстановяване на лифта в цялост. Затова се нуждаем от експертиза, която да ни даде техническото решение”, уточни Фандъкова. Според нея не може в ХХI век да не може да се намери техническо решение за два или три стълба.

От “Витоша ски” веднага подкрепиха усилията, но изявиха притеснение, че вече пети месец тяхното предложение за Княжевския лифт стои без отговор. То е било дадено на главния архитект Здравко Здравков от собственика на “Витоша ски” Ерих Гумерер, който е имал среща и с Йорданка Фандъкова. Предложенията са изработени от водещите фирми в световен мащаб “Лайтнер” и “Допелмайер”.

Направени са вече две обследвания

През септември 2018 г. бе направено подобно обследване, отново поръчано от Столична община. Тогава арх. Влади Калинов, директор на Дирекция “Общински строителен надзор” заяви, че без да се промени действащият план за управление на природен парк “Витоша”, няма как да бъдат сменени лифтовете. В работната група са участвали представители на няколко министерства, общината и дирекцията на парка.

До същото заключение стигна и проверка на Министерството на младежта и спорта, което е собственик на влека “Заека”. Той е разрушен от силните ветрове, а министерството също не може да го подмени поради забраните в плана за управление.

“Ако искате да построим ново съоръжение на старите основи, това е невъзможно. Старите основи са неподходящо оразмерени. Невъзможно е да се строи на стари основи по нова технология съгласно настоящите изисквания за безопасност. Това е невъзможно. При всички случаи, дори и ако използвате старите места на основите, вие трябва първо да ги премахнете и да се направят нови, които са според изискванията на европейските директиви. И ако строите съоръжението на стари основи, разбира се, това със сигурност носи риск за хората, що се отнася до вятъра”, коментира Гернот Фишер, мениджър в “Лайтнер”, участвал в изготвянето на проекта за Княжевския лифт.

Кой печели?

Въпросът може да намери отговор единствено ако се погледне положението около нас. Само за новия сезон в Европа се планират да бъдат пуснати 131 лифтове и влекове в планините според специализирания сайт skiresort.info. В нашия регион от тях са по два в Румъния (седалковият “Орея 1” с капацитет от 2000 човека на час и влек “Орея 2” с капацитет от 700 човека), Сърбия (10-местни кабинки “Бела река” с капацитет от 2400 човека и “Златен Златибор” с капацитет от 1200 човека) и Босна (две разклонения на “Яхорина 2” с 10-местни кабинки и капацитет от 2200 човека) и по един в Словения (високоскоростен седалков “Фалезево” за 2800 човека), Черна гора (високоскоростен седалков “Хайла 1” за 3000 човека) и Хърватия (високоскоростен седалков с предпазен балон “Платак”).

Така Румъния завършва втория си курорт Орея след вече готовия Пояна Брашов и общо стават пет. Сърбия развива Капаоник и Стара планина. Босна възстанови почти изцяло олимпийската инфраструктура от игрите през 1984 година, а Турция завърши напълно Ерзурум, който бил готов за зимна олимпиада.

При това положение България от водеща в зимния туризъм на полуострова постепенно е изместена от други държави около нас. Докато някой се сети да свърши работа и да се предприемат съвсем елементарни неща, като да се приеме нов план за Витоша или да се подменят някои алинеи в закона за горите, според които единственото, което не може да се строи в планината, е лифт. За стълбове на енергото или пък за някое водно съоръжение няма проблем.

Скок в миналото

Най-новото съоръжение на Витоша е Симеоновският лифт, който е пуснат в експлоатация през 1983 г. Драгалевският е от 1956 г., а Княжевският, който не работи вече над 20 години, стартира през 1961 г.
Романският, който също бе изключително популярен, бе спрян през 2012 г. Според всички специалисти той е построен на неправилно място, където има силен вятър. Това го прави неизползваем в по-голямата част на зимата по съображения за безопасност.

Общинското предприятие “Въжени линии” бе приватизирано на 20 декември 2007 г., след като годишно носеше загуби от над половин милион лева на бюджета на столицата.

“Витоша ски” на няколко пъти гарантира, че има готовност да направи инвестицията в нови съоръжения, стига да се гарантира пълната им законност.

„ЛАЙТНЕР“ И „ДОПЕЛМАЙЕР“ ДЪРЖАТ 95% ОТ ИНДУСТРИЯТА

“Лайтнер” и “Допелмайер” са лидерите в строенето и проектирането на лифтове в света. Според последните данни на ЕС двете фирми държат 95% от него.

“Лайтнер” е основана през 1888 г. във Вирипенто, Италия, от Габриел Лайтнер. През 2003 г. след реорганизация на бизнеса става част от High Technology Industries Group, в който влизат още “Пома”, “МиниМетро”, “Демакленко”, “Лейтуинд” и “Прино”. Целта е да се затвори целият цикъл, защото освен лифтове се правят машини за сняг, възобновяеми енегрийни източници и рагтраци за утъпкване.

Така за 2018 г. оборотът на HTI Group достига до 1,21 млрд. евро според официалните отчети на компанията.

“Допелмайер” е основана през 1892 г. във Волфурт, Австрия. През 2002 г. е завършено сливането с швейцарската “Гаравента”, за да се сформира най-големият производител на лифтове в света. Преди това са погълнати “Фон Рол Целбахен” и CWA. Така се достига до оборот от 935 милиона евро през 2019 г.

Към този момент групата е завършила над 15 000 инсталации в 96 държави по собствените си отчети. Един от най-престижните проекти е този на лифта в Лондон, за да се намалят вредните емисии в английската столица. Управлението продължава да е в семейство Допелмайер, като главен изпълнителен директор е Михаел Допелмайер.

Собственикът на “Витоша ски” Ерих Гумерер пък управлява заедно с Валтер Ридел “ТехноАлпин”, световния лидер по производство на системи за изкуствен сняг. Най-голямото постижение на фирмата е заснежаване при външна температура от 40 градуса по Целзий. Компанията е основана през 1990 г. в Болцано, Италия. За 2019 г. отчита оборот от 250 милиона евро. Свързана е с подготовката на трасетата на последните 5 олимпийски игри, включително и тези в Пекин през 2022 г.



За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ