Пак рязък скок в цените на храните, задържат се поне до есента

София, Зеленчуци

Основните хранителни продукти като сирене, кашкавал, месо и месни произведения, но и плодовете и зеленчуците ще са скъпи поне до есента на тази година, прогнозира пред “24 часа” председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов

На първо място причината за това са скъпите енергоносители. Те се отразяват на производството с няколко месеца закъснение и на практика скоковете на тока и природния газ през октомври и ноември, когато бяха най-големи, дават отражение особено върху оранжерийното производство сега. Защото не е само до самите сметки за отопление на парниците, но тогава поскъпнаха рязко и торовете.

“Родните производители на оранжерийни краставици и домати са големи късметлии, защото още през октомври, когато видяха накъде вървят нещата с тока и газа, масово се отказаха да сеят продукция и може би в момента се радват, че не търпят огромни загуби”, смята Иванов.

Според него сегашните високи цени на тези зеленчуци ще продължат така чак до май, докато други години са почвали да се понижават още през март и април, когато започва първият по-голям внос от южните ни съседи на отгледана на открито продукция.

Но и тогава сегашната цена на едро на краставиците от 5 лева килото ще падне най-много до 4 лв. По-евтини те ще станат чак в разгара на лятото, защото въпреки трудностите производителите ще трябва все пак да отглеждат нещо. Като цяло обаче цените им ще са по-високи от миналогодишните и това се отнася за всички градински зеленчуци – домати, патладжани, чушки, тиквички, смята Иванов.

Според него в последните 3-4 дни цените на основни хранителни продукти отново са тръгнали нагоре. Кравето сирене и кашкавалът вече са с около 23% по-скъпи от началото на 2021 г., а кравето масло е с 20% по-скъпо. Това е малко необичайно за този сезон от годината, както през последната Коледа беше необичайно, че нямаше големи движения на цените.

Обяснението на Иванов е, че производителите на храни са се въздържали известно време да повишават цените, но очевидно вече не издържат. Според него като цяло ни очаква с около 15-20% по-скъпа пролет.



За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ