Николай Нанков: “Хемус” е на трупчета, за “Струма” вероятно ще връщаме на Брюксел 1,5 млрд. лв.

Николай Нанков

,,С мерките реално управляващите само си купуват политическо време. Ефектът ще е като от цялото им управление – едно говорят, друго вършат, а резултат – никакъв. Мерките са крайно закъснели. Казват: по-добре късно, отколкото никога. Но това звучи цинично за хилядите фалирали и затворили бизнеси, както и за десетките хиляди нови безработни. На второ място, уж властта ще бори инфлацията, но по-проинфлационни мерки от тези – здраве му кажи. Ще стане така, че ако в момента сме с двойно по-голяма инфлация от средноевропейската, след изпълнението им, ако то изобщо се случи, инфлацията да бъде 3-3,5 пъти над тази в ЕС. Това заяви пред „Труд“ депутатът от ГЕРБ-СДС и бивш регионален министър Николай Нанков във връзка с анонсираните от кабинета преди дни антиинфлационни мерки.

Според него „тези мерки нямат за цел да решат икономическата криза, създадена от кабинета. А за пореден път да се направи опит за решаване на кризата в управлението“.

„Видяха, че започват протести. Осъзнаха, че има потенциал за много сериозен обществен натиск и затова предложиха безумен пакет от мерки. Защото хората започнаха чувствително да усещат по джоба си липсата на решения от преди година, когато започна ръстът на инфлацията. Предупреждавахме още през юли 2021 г., но никой не обърна внимание. Сега вече трябва да се разработват превантивни мерки, чрез които да се преодолеят икономическите последици от войната в Украйна – а те ще се усетят още по-силно след половин година“, предупреди Нанков.

Той смята, че част от предложените мерки са нереалистични и няма да бъдат изпълнени. По думите на бившия регионален министър за голяма част от тях няма предвидени средства в бюджета.

Нанков разкритикува управляващите и по отношение на пенсионния модел.

„Отново, за втори път, поради липса на компетентност управляващите объркват пенсионния модел. Не осъзнават какви ще са последиците от поредните им панически действия. Близо 1,3 милиона пенсионери ще бъдат ощетени. Още повече, не е толкова важен размерът на пенсията, а какво можеш да си купиш с нея. Нека си спомним, че през 1996 г. пенсията беше 9000 лева, но всъщност се равняваше на покупателната способност на малко над 3 долара. Така че, да не си зариват главата в пясъка – инфлацията намалява покупателната способност“, посочи той.

Според него индексацията също е изключително закъсняла.

„Изтървани са 7-8 месеца. И подходът е грешен. Поскъпването на строителните материали започна още от ковид кризата – заради нарушената верига на доставки, както и заради повишаване на цените на енергоносителите. Миналата година се разрази с пълна сила, а след началото на войната ситуацията ескалира, може би необратимо. В държавите от ЕС индексацията се случи навреме, при това без да се питат техните парламенти. Защото има механизми, позволени от европейското законодателство. И у нас индексацията можеше да се случи само с методика, приета от Министерския съвет. А не да се залага поредният капан за строителите“, заяви Нанков.

„Според предложението на властта индексацията няма да е задължителна. Което означава, че възложителят ще преценява на кого да даде повече пари и на кого – не. Във внесените промени на ЗОП, които важат за всички дейности, не само за строителството, е записано, че индексацията ще се случва при „съществено увеличение на цените“. Кой ще прецени кое е съществено, след като няма такава законова дефиниция? Реално всяко увеличение може да се приеме за съществено. Например, ако фирмата „Х“ се разбере с възложителя, може да играе търга на ниска цена, да я подбие, да спечели обществената поръчка и след няколко месеца цената му по договора да бъде увеличена, така че да е дори по-висока в сравнение с цените, предложени от другите участници. И това ще е законно. Тоест моделът, който правят, е отворен за много сериозни корупционни практики и манипулиране на търгове“, категоричен е депутатът от ГЕРБ-СДС.

По думите му методиката също така не предвижда и правни последици.

„Тоест фирмите не могат да си търсят правата в съда. Поставен е и таван от 15% от цялата стойност по договора. Е, кой и как го изчисли? Като част от елементите и основни пера в строителния процес са поскъпнали вече двойно“, подчерта Нанков.

Той смята, че от бързане управляващите са успели да постигнат несъвместими противоречия.

„В предварителната финансова обосновка на оценката за въздействие на промените в ЗОП (Закона за обществените поръчки) е написано, че те няма да доведат до изменения в бюджета. А говорим за повишаване на договори, финансирани с пари от бюджета, до 15%. Откъде ще дойдат тези пари според тях? Подходът трябва да е еднакъв за всички и да се лиши от тази голяма доза субективизъм, заложена както в исканите промени на ЗОП, така и в методиката. Направили са голям качамак с недоносени текстчета“, отбеляза Нанков.

По думите му много фирми и към момента се отказват от договори, сключени при цени от 2020 г. или не подписват нови контракти.

„Чакат индексацията. Реално в момента управляващите фалират бизнеси. Банките вече отказват да приемат като гаранции при кредити сертификати, дължими за плащане от държавата. И това е, защото има несигурност дали изобщо държавата ще се издължи на бизнеса. А консервативната банкова система е лакмус за нанесените политически щети. На международните банкови пазари вече се отказват държавни кредити за България, или се отпускат със срок на погасяване от 3,5 г. и лихви от 1,3%. А само преди 2 г., когато управлявахме ние, се отпускаха при 0,1 – 0,2% лихва за 3-4 пъти по-дълъг период“, посочи Нанков.

По думите му служебният министър на „изчегъртващите“ – Виолета Комитова, и назначеното от нея ръководство на АПИ са проверили и одобрили всички издадени сертификати.

„Оттогава насам те се проверяват отново и отново. Фирмите имат всички основния да съдят държавата, а ощетени ще сме всички данъкоплатци. Защото едно дело трае 3-4 г. и управляващите, които ще плащат за безотговорността на Промяната, вероятно ще са други. Реално с действията си Комитова нанесе ужасни щети на целия строителен бранш, както и на държавата. Неремонтираните пътища след пораженията на вече втора зима, са благодарение на нейната политика. Торнадо да беше минало през страната, щетите щяха да са по-малки за обществото и бизнеса“, категоричен е Нанков.

По отношение на автомагистрала „Хемус“ той обясни, че отсечката до Ловеч по график е трябвало да бъде готова и вече да се пътува по нея, а до Велико Търново трябва да е готова догодина по Коледа.

„Но в момента са спрени плащанията. Освен това до края на миналата година трябваше да са издадени строителните разрешения за 4-ти, 5-ти и 6-ти участък, през тази – за останалите участъци. Но не е направено нищо. А когато един проект се удължи във времето с години, той се оскъпява значително. Скоро ще дойде моментът, в който ще се говори за нови цени на „Хемус“, при това не само за 15% оскъпяване“, предупреди Нанков.

Той посочи, че за „Хемус“ правителството на ГЕРБ е заделило средства в нарочна сметка, но парите са били взети от Асен Василев в служебния кабинет.

„А магистралата стои „на трупчета“. В момента всичко в областта на строителството е започнато при ГЕРБ – като работа, подготовка и провеждане на търгове, сключване на договори. Промяната няма и един нов проект. Напротив – всичко забатачва. И само празни приказки“, възмути се бившият министър на регионалното развитие и благоустройство.

Той предупреди още, че ако регионалният министър Гроздан Караджов и министърът на екологията Борислав Сандов продължават да бавят решението си за бъдещето на трасето от магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, има риск България да загуби 1,5 млрд. лв.

„Скоро изтича действието на одобрения ОВОС (Оценката на въздействието върху околната среда). Ако този срок бъде пропуснат, няма да имаме завършена магистрала до 2035 година. И ще върнем всички европари, които сме получили и за вече готовите й отсечки. Преминаването на всички процедури у нас и в Европа, включително и спечелените от страната заведени дела по Бернската конвенция, доказват, че вариантът с използване на настоящото трасе през Кресненското дефиле в посока Гърция и ново трасе, източно от дефилето, в посока София, е най-щадящият човешките животи и природата, най-икономически изгоден и ефективен“, обясни Нанков.

Той е категоричен, че сега не е моментът да се повишават тол таксите, защото това, според него, ще задълбочи галопиращата инфлация, повишавайки значително цените на основни стоки и услуги.

„От икономическа гледна точка не е подходящо сега да се увеличават тол таксите. И то с аргумента, че е нужно да се съберат повече пари за пътища. За АПИ има предвидени 2,5 млрд. лв. и заради лошо управление те няма да бъдат инвестирани тази година в инфраструктура. Дори да се разплатят дължимите 1,2 млрд. лв. по старите договори с фирмите. Така че пари за пътища има гласувани в бюджета, стига Асен Василев да позволи да се харчат“, каза в заключение Николай Нанков.



За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ