Пуснаха търговския регистър, но не съвсем! Кой поема политическата отговорност?

0000384968-article2

Потребителите на търговския регистър и регистъра на юридическите лицa с нестопанска цел вече могат го да ползват, но само за справки за актуално състояние. От страницата си в интернет Агенцията по вписванията се извинява на граждани и юридически лица за причиненото неудобство.

„Характерът на технологичните процеси предполага регистърът да функционира пълноценно и с пълния си набор от вписани данни не по-рано от следващата седмица“, се казва в прессъобщение от Агенцията по вписванията. Оттам отново подчертават, че проблемът не е свързан със злонамерена външна намеса, нито с инцидент в киберпространството. Рискове за злоупотреби с наличните данни не съществуват.

Заради срива от петък насам никой не може да регистрира нова фирма, да впише промени в управлението или собствеността на дружество или просто да направи справка. По искане на правосъдния министър Цецка Цачева причините се изясняват от ДАНС и МВР. Възможността за справки за актуално състояние е първият етап от обещаното в началото на седмицата поетапно възстановяване.

„Възобновено е актуалното състояние, тоест може да се възобнови търговският оборот, но липсват данните, досиетата, документите. Липсата на данни досега блокира напълно търговския оборот“, каза в предаването „Преди всички“ адвокат Грета Ганева. Тя допълни, че рисковете за сделките през дните, в които регистърът не работеше, са много сериозни, защото те са били сключвани „изцяло на доверие“.

Липсата на данни към този момент според юриста повдига много въпроси. Ганева изрази притесненията си за базата данни на всички юридическите лица в страната:

„Безпомощността на институциите до този момент някак подсилва съмнението, че няма гаранция за данните на юридическите лица в България. Това е въпрос, свързан с контрола върху тези данни и свързаните с тях процеси, включително процесите на управление“.

Без да създавам някаква паника, считам, че институциите трябва да действат в условия на криза, подчерта Грета Ганева:

„Отговори вече трябва да дават председателят на Националната агенция за национална сигурност, отговори трябва да дава и Главната прокуратура, обяснения пряко ни държи и министър-председателят“.

Достъпът до актуалното състояние в момента осигурява прозрачност на търговския оборот, смята IT специалистът Божидар Божанов. Разглеждайки хипотезата за изгубени данни, той посочи, че в IT поддръжката е задължително да имаш актуално копие на данните, валидно към предния ден. „Не е нормално да няма back up – най-естественото нещо“, допълни той.

„Защо няма резервни копия или защо тези резервни копия не могат да бъдат възстановени е въпрос, на който трябва да отговорят Агенцията по вписванията и фирмата, която го поддържа“, посочи експертът. Запитан – има ли възможности за възстановяване на изгубени данни, той заяви:

„Данните са налични на доста места. Част от тях ги има като отворени данни. Много фирми получават копия от търговския регистър всеки ден, банки и т.н. Така че данните едва ли са безвъзвратно загубени. Въпросът е да бъдат възстановени и всички да са сигурни, че те наистина са актуални“.

Според Божанов „политическата част на кризата е доста важна“:

„Явно имаме криза, някаква несигурност и ако няма някой, който да поеме някаква политическа отговорност или да каже: „Нещата ги правим така. Сигурно е. Спокойно“ – това непременно води до такава несигурност, неувереност, неяснота“.

„Търговският регистър, заедно с регистъра на населението, е най-важният регистър в държавата. При търговския регистър материалният интерес е много висок. Със сигурност е доста апетитен регистър“, добави Божидар Божанов. Разсекретяване на договорите за поддръжката на регистъра би било добра практика, обобщи IT специалистът.

 


За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ