Народът измира! Джипита връщат пациенти, алармират за саботаж с електронните направления

Коридор на болница

Електронните направления се оказаха новото проклятие на здравната ни система. Хаосът след въвеждането им от 1 юни продължава вече повече от седмица. Десетки пловдивчани не могат да достигнат до преглед при специалист или до изследване в лаборатория, въпреки че имат издаден документ от личния си лекар.

Лекари се възмущават, че не могат да отварят е-направленията. Министърът на здравеопазването обвини фирм​​ите, които отговарят за софтуера, че не са си свършил​и работата. Компаниите на свой ред скочиха на държавата, че не са зададени навреме параметрите. Междувременно от Българския лекарски съюз поискаха отсрочка за електронните направления до 15 юни.

Неразборията се корени в това, че фирмите, които отговарят за софтуера, с който работят семейните лекари, ДКЦ и лаборатории, са заложили електронните направления да се разчитат по код, а не по ЕГН на пациента и датата на издадения медицински документ. Получава се така, че нуждаещият се не може да получи незабавно помощ. Специалистите искат от него да диктува код или няколко такива, ако са с повече от едно направление. Ако пациентът е подготвен, въвеждането на комбинацията от цифри и букви бави работата на лекарите. В противен случай болният или изпратеният на прегледи е длъжен да се върне до джипито, да вземе кодовете и пак да се върне, за да се реди на опашката.

„Хаосът се създаде съвсем умишлено от две фирми, които саботират електронното здравеопазване. Едната е „Контракс“, която прави софтуера на част от джипитата, основно на специалистите. Другата е „Братя Калъчеви“, чийто софтуер се използва от много лаборатории. Въпреки че те знаеха още на 7 март, че електронните направления влизат в сила от 1 юни, въпреки множеството работни срещи, излезе, че не знаели, че влиза в сила. Не знаели също, че номерата на направленията няма да се използват, и ги заложили в техните софтуери като основен идентификатор. А те са комбинация от 12 цифри и букви. Става объркване кое е нула, което е буквата „О“, огромна каша. На всичкото отгоре ние издаваме по няколко направления на един пациент. Като отиде в лабораторията с 5-6 кода и служителите тепърва започнат да ги набират, бъркотията става още по-голяма“, коментира пред „Марица“ шефът на пловдивските джипита д-р Костадин Сотиров. Според него именно затова разработващите централния софтуер от НЦИЗ и здравното министерство решиха да се използват ЕГН-то и датата на направлението като идентификатор, както е при електронните рецепти.

„Именно тези две фирми не успяха да се справят, а всички останали успяха. Това е явен опит за саботаж,и то комерсиален. Искаха МЗ да купи техния софтуер за лабораторните дейности, но министерството си направи. Затова сега го саботират. Пациентите плащат цената на тези лакоми апетити на две софтуерни фирми или на тяхната некадърност“, категоричен е д-р Сотиров.

По думите му, личните лекари нямат подобни проблеми. „При нас трудности имаше само първите дни, и то при тези, които ползват софтуера на „Контракс“. Но нещата се случиха изключително бързо и вече нямаме проблем с издаването на направленията. Когато пациентът отиде в лабораторията и си каже ЕГН-то и датата на направлението, би следвало медицинското лице в лабораторията или ДКЦ-то да влезе в информационната система, да види какви изследвания са назначени и да ги направи. Да, ама не! Прехвърлят си вината. Лабораториите казват, че софтуерът не бил направен както трябва и не можели да виждат направленията по ЕГН, фирмите пък се оправдават, че софтуерът функционира добре, но служителите не знаели как да оперират правилно с него. Пълно безумие“, коментира още шефът на пловдивските джипита.

Той е учуден как за два месеца и половина управителите на ДКЦ-та и лаборатории не са успели да се запознаят с работата на софтуера. „От една страна, е вината на софтуерните фирми, но от друга, на колегите в специализираната помощ. Те проспаха най-юнашки тия два месеца и половина, защото, видиш ли, някой им казал, че това с електронните направления щяло да се отложи“, каза още д-р Сотиров.

По думите му, има случаи, при които пациентът бива изгонен, ако не знае кодовете на направленията. „По този начин не е оказана необходимата медицинска помощ, което е нарушение на много закони и правила. Това би трябвало да се следи от Здравната каса и от Агенцията по медицински надзор и подобен отказ да се санкционира. Ако този пациент пострада заради отказана медицинска помощ и започне разследване, ще се окаже, че пациентът е бил в правото си. В „Държавен вестник“ е посочено, че трябва да каже ЕГН и номер на направление, а не код. Хаосът продължава заради контрата на софтуерните фирми, също заради глупостта и незаинтересоваността от страна на управители на ДКЦ-та и лаборатории“, подчерта шефът на пловдивските джипита.

В понеделник здравният министър Асена Сербезова извика на спешна среща фирмите, изработили медицинския софтуер, за да дадат обяснение за хаоса и грешките, довели до куриози, като този на мъже да се издават направления за гинеколог.

Софтуерът вече е актуализиран, но е възможно да има трудности и в следващите дни. „Свързани с достъпността до услугите – интернет, компютри, които да бъдат адекватни за използването на такъв вид нови системи, обучението на хората, подготовката на лекарите”, посочват от МЗ.

От ведомството на Асена Сербезова съобщиха още, че ще има изисквания към медиците как да се подготвят преди всяка нова дигитализация в здравеопазването, за което ще има гратисен тест период от 2 месеца. А от Българския лекарски съюз предложиха само за този месец да се даде право на медиците да изпращат електронните направления със задна дата – в рамките на 7 дни.



За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ