СКАНДАЛ! Изчезнал е изходният код на тол системата, Андрей Цеков сезира ДАНС

андрей цеков

С предвидените промени за отстъпки при тол таксите на база изминато разстояние се очаква постъпленията в рамките на тази година да бъдат около 40 милиона по-малко от заложените на база тол таксите, които са в сила от 1 юли. Това заяви пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който присъства на първата инспекция на АМ „Хемус“ на участък в гаранционен срок край Ябланица.

Министърът разкри, че е установена липса на т. нар. изходен код на електронната система за събиране на пътни такси по републиканската пътна мрежа. За това той е сезирал Държавна агенция „Национална сигурност“. След доклад от председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ до МРРБ, министърът е информирал ДАНС, че изходният код не е наличен в АПИ и няма информация къде и от кого се съхранява. Андрей Цеков е поискал съдействие от агенцията за проверка, тъй като Националната тол система е част от националната сигурност на страната.

„Тол системата, за която държавата е платила 180 млн. лв. и която трябва да бъде както софтеурно, така и хардуерно собственост на българската държава, на практика не се контролира в момента от държавата“, подчерта регионалният министър и коментира, че това не позволява агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси, предава Труд.

Министърът съобщи още, че достъп до системата в момента има единствено и само нейният разработчик, макар че в договора изрично е упоменато, че изходните кодове се предоставят на АПИ. Той допълни, че вътрешната проверка в АПИ е установила, че изходният код е предаден от изпълнителя на възложителя с приемо-предавателни протоколи на CD диск и USB преносима флаш памет, съответно през 2018 г. и 2019 г. Първоначално изпълнителят е предал на АПИ ключа за електронната система за винетките, а на следващата година – и този за тол таксите. В момента обаче те не са налични в АПИ.

„В момента работна група извършва правен анализ на всички тези договори. Паралелно с това беше назначена държавна финансова инспекция, която да ги провери и очаквам резултатите“, подчерта Андрей Цеков. И допълни, че в рамките на месец септември ще има становище по въпроса и се очаква да бъде намерено решение за това как ще се процедира по-нататък.

Проверките, които ще се извършват с профилограф, започнаха днес на един от последно въведените в експлоатация участъци на магистрала „Хемус“ – между Ябланица и п. в. „Боаза“. На старта на инспекцията присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, зам.-министър Николай Найденов и началникът на отдел „Обследване на пътища и конструктивни качества на настилките“ в Института за пътища и мостове инж. Светослав Каймаканов.

Предвижда се на първо време да се измери повърхностната равност на 13 пътни участъка, състоянието на дилатационните фуги на 5 мостови съоръжения и да се вземат сондажни ядки на още 10 пътни отсечки. „Изготвен е график за месец септември за първата част от по-мащабната проверка, която стартира на републиканската пътна мрежа“, съобщи министър Цеков.

„Тестът с профилограф е тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция“, разясни министър Цеков. По думите му, ако се установят такива проблеми, държавата ще предяви правата си спрямо изпълнителите, които за своя сметка, в рамките на гаранционния срок на обектите, ще трябва да ги отстранят.



За нас

7DniBulgaria.bg е най-новият сайт в портфолиото на 7 Dni Media Group.

Той обедини досега съществуващите регионални сайтове на групата, превръщайки се в национален такъв, за по-голямо улеснение на читателите.


КОНТАКТИ