От КТ „Подкрепа“ разпространиха важна информация за пенсионирането на учителите
Учителите вече могат да се пенсионират по-рано, без за това да ги задължават техните директори, съобщават в позиция от Синдиката „Образование“ към КТ „Подрепа“.
В нея се казва, че по инициатива на синдиката „министър Деница Сачева внесе проект за промяна в КТ на чл. 328, т.10, касаещ прекратяване на трудово правоотношение на педагогическите специалисти при условията на чл. 69в от КСО, като промяната стана факт след обнародване в Държавен вестник, бр. 107 от 18 декември 2020 г.“.
Според новия текст учители и директори на образователни институции могат единствено по собствено желание да се пенсионират до три години по-рано от възрастта, за трета категория труд. Това беше важно, защото досега, ако учителите ползваха ранното пенсиониране дори и за месец, бяха лишавани от добавката от Учителския пенсионен фонд пожизнено. Тази добавка е около сто лева и учителите със своите вноски формират този професионален пенсионен фонд, предаде БТА.
Това е несправедливо към учителите, защото възможността за ранно пенсиониране е придружена от рестрикция с отнемане на добавка и обричане на учителската професия на ниска пенсия, коментират от синдиката, с председател д-р Юлиян Петров.
В позицията се припомня, че от две години Синдикатът „Образование“ предлага учители и директори, които ползват ранно пенсиониране, да получават поне половината от добавката от Учителския пенсионен фонд.
„Безкрайно символична е националната политика за превенция на учителя от „прегаряне“, а традиционните за ЕС компенсаторни механизми са в предзародишно развитие. Ранното пенсиониране с до три години е само един от тях, като можем да добавим традиционната за много европейски образователни системи година без работа с ученици, за възстановяване, релакс и квалификация, след изработени 4 до 7 години в образователната система. Превенцията на претоварването на педагогическите специалисти е важен инструмент и масово в световен мащаб учителите се облекчават от натоварване след определена възраст“, се заявява в позицията.
По проучвания на Синдиката „Образование“, по време на дистанционното обучение, което продължава почти година, натоварването на учители и директори се е повишило с между 15 и 20 процента, което неминуемо е довело и до по-интензивно „прегаряне“ на професията на педагогическия специалист. В ЕС се правят изследования в тази посока, които ще завършат с препоръки към държавите за съхраняване на професията.
„В България, във всички проучвания, безмерната бумащина си остава проблем номер едно за претоварването на учителя и основен аргумент за отлив от учителската професия. Синдикатът „Образование“, заедно с останалите социални партньори, упорито се бори за облекчаване на административната натовареност. Синдикатът внесе предложение към МОН за облекчаване натоварването на учителите над 50 години с един час седмично. Това би било правилно политическо решение за съхраняване на учителите до високата им отредена възраст за пенсиониране“, се казва в позицията.
Национална анкета на Синдиката „Образование“ към КТ „Подкрепа“ е показала недвусмислени резултати, като 98 на сто от анкетираните са демонстрирали съгласие учителската професия да бъде прекатегоризирана към втора категория труд.
По повод на пандемичната ситуация и нейното влияние в образователните институции, синдикатът смята, че решението да се включи непедагогическият персонал в списъците за ваксиниране и удължаването на срока за записване е правилно.
Преди месеци Синдикатът „Образование“ е предложил учителите да могат да се тестват масово и безплатно за COVID-19.